Alabama Worley

Om jag var tvungen att välja en filmkaraktär (påhittad) som jag sedan skulle leva ihop med resten av livet så blir valet väldigt enkelt. Alabama Worley från True Romance. Den här tjejen har allt. Hon har utstrålning och charm. Hon är trevlig och rolig. Hon har värme och glädje. Hon är både söt och snygg på samma gång. Hon verkar vara en väldigt rolig tjej att vara tillsammans med och hon verkar vara väldigt bra på att ge kärlek.
Detta är ju naturligtvis tack vare Patricia Arquette förtjänst. Som idag vid 42 års ålder fortfarande är väldigt vacker, och ibland när man drömmer sig bort, då allting är möjligt (i drömmarnas värld), så är det väldigt tråkigt att man är född tjugo år för sent. Jag kan inte komma på någon annan som, vid den tidpunkten, skulle kunna gestalta Alabama Worley. Möjligen Marisa Tomei, men hon är brunett och en Alabama som inte är blond är ganska otänkbar. Detta har naturligtvis inget att göra med att en viss Marilyn Monroe var blond (OBS! Ironi! OBS!). Hon mer eller mindre satte standarden för hur en kvinnlig sexsymbol ska se ut.
True Romance är världens bästa kärleksfilm. Och det påståendet är för mig fullkomligt odiskutabelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback